Studentfirande och röstmottagning

Så kom då den stora dagen för Ivar, då han blev student. Det såg onekligen lite mörkt ut ännu för någon vecka sen efter en lång tids sjukdom – nästan hela maj med en kraftfull förkylning/influensa/covid och en lunginflammation på det. Men lyckligtvis tillfrisknade han och kunde rädda det mesta som han missat och dessutom fira ordentligt – ordentligt i ordets rätta bemärkelse eftersom han inte dricker någon alkohol.

Jag inledde fredagen med att baka två stora kalasbröd , som liksom de citronmarängtårtor som jag gjorde tidigare i veckan nästan har blivit obligatoriska, när någon i familjen ska firas med en mottagning. När jag också hade gjort två satser av min supergoda caesardressing var det bara att åka bort till Rebeckas och Olofs nya hus och leverera läckerheterna plus en del annat såsom skålar, fat, extra glas och champagnekylare. Och ute i trädgården stod partytältet, där klassen hade haft sin champagnefrukost, och väntade på nya gäster som skulle fira Ivar senare under eftermiddagen och kvällen.

Så var vi redo att emot vår älskade Ivar-Lo, som han ju egentligen heter (jag är en av de få som kallar honom Ivar). Mamma och pappa var förstås där och brorsan och farmor och Anders och jag och kusinen Hampus och faster och farbror och vänner till familjen, och Ivar, han var strålande glad – precis som det ska vara!

Efter någon timmas uppsluppen flakåkning runt stan blev han hämtad av Jonas och August och med pappas arbetsbåt forslad uppströms älven till Färjestad, där vi tog emot med studentsången och hurrarop

för att därefter promenera tillbaka till festen där vi dukade upp mat, och vikarierande grillmästaren ställde sig vid muurikkan och tog hand om grillspetten tills Jonas kom tillbaka och tog över. Fler gäster – släkt och vänner – anlände för att hylla den nybakade studenten, solen sken, maten smakade härligt, bubbelvinet var generöst tilltaget, och en lite nyskriven sång blev det naturligtvis också!

Ja, det var helt enkelt en fantastisk fest, och innan vi tackade för oss började klasskamraterna droppa in efter eget firande för att avsluta studentdagen tillsammans. Och vi blev skjutsade hem av Sofia och Kerstin, som skulle åka hem till sig i Bengtsfors, medan Helena stannade över natten hos oss, på Herrhagsgatan, där vi naturligtvis fortsatte festandet med GT och prat till långt fram på natten. Himla trevligt helt enkelt!

Lördagen började väl lite avslaget, men efter en god och (alltför) riklig frukost med trevligt sällskap vid bordet vaknade livsandarna igen, och tur var väl det, för Helena skulle med ett förmiddagståg hem till Stockholm, och Anders åkte till Molkom för att spela storbandsjazz. Själv hade jag ett röstmottagningspass i Bibliotekshuset, och det var minst sagt fullt upp de fyra timmarna jag tjänstgjorde med köer som ringlade sig runt i stort sett hela bottenplanet. Drygt elvahundra röster tog vi emot, och nästan samma antal hade man visst haft tisdag, onsdag och fredag.

När jag kom ut efter fullgjort uppdrag, regnade det, och eftersom vi hade bestämt träff med vännerna Kerstin och Bengt, funderade jag på att sätta mig någonstans och ta ett glas vin, men behovet av frisk luft och att röra på mig fick avgöra, så jag vandrade hem under mitt paraply och satte mig sen i soffan med ett korsord.

Kvällen tillbringade vi på grekisk restaurang tillsammans med Kerstin och Bengt och det var så himla skönt och trevligt efter allt ståhej den senaste tiden. God mat och goda drycker och mycket att prata om!

I dag på EU-valdagen fungerar jag som ambulerande röstmottagare, och hittills har vi inte fått något uppdrag, men det kan naturligtvis hända saker under de fem timmar som det handlar om. Anders är också röstmottagare i dag och har sin arbetsplats i matsalen på Tingvallagymnasiet. Det är ett kul och trevligt och viktigt arbete men det ska bli skönt, när valet är över. Den här vintern och våren har ju varit väldigt intensiv på olika sätt, och nu ska det bli skönt med ledighet och frihet. Men vi kommer inte att sitta hemma och rulla tummarna inte! Nu är det dags för den årliga Norrbottenresan, så på onsdag drar vi norrut!

Lämna en kommentar